Silnik szczotkowy czy bezszczotkowy?

Obecnie większość rowerów elektrycznych bazuje na silnikach bez-szczotkowych. Pomimo iż są one droższe od szczotkowych a także sterownik do tych silników jest drogi są one na tyle dostępne i posiadając wiele zalet są stosowane w w praktycznie każdym nowym e-rowerze.

Zalety silników bez szczotkowych:

  • Wysoka bezawaryjność
  • Wyższa sprawność
  • lepszy stosunek mocy do masy i wymiarów
  • Lepsze odprowadzanie ciepla

Zalety silników szczotkowych:

  • Cena
  • Dostępność
  • Cena kontrolera

Podsumowując

Silniki szczotkowe dzięki umieszczeniu uzwojeń w zewnętrznej części silnika dobrze radzą sobie z większymi prądami a wiec dysponują większa mocą. Ciepło ma tez krótsza drogę do radiatora który można założyć na obudowie. Druga najważniejsza zaleta jest bezawaryjność poprzez wyeliminowanie zużywających się szczotek. Jedynym minusem pozostaje wyższą cena oraz wyższa cena kontrolera do silników szczotkowych.

Jak zbudować rower elektryczny?

Dzisiejsza technologia oraz dostęp do wiedzy daje olbrzymie przyspieszenie rewolucyjnym wynalazkom takim jakim bez wątpienia jest np rower elektryczny. Produkt ten tak dobrze przyjął się na rynku iż w samej tylko Europie sprzedaje się ok 500 tys rowów elektrycznych rocznie. Nalezy zaznaczyć iż jest to jedynie pare procent rynku Chińskiego. Wynalazek ten daje możliwość szybkiego cichego i taniego przemieszczania się np. po mieście. No i oczywiście niesamowitą frajdę z jazdy. Jednak tu seryjnie oferowane rowery są bardzo ograniczone oferując jedynie zestawy 250W, na których starzy bikerzy nie rozłożą skrzydeł.

Warto wiec zastanowić się nad zbudowaniem roweru elektrycznego samemu. Dobrać kontroler silnik oraz baterie wprost pod swoje potrzeby w zależności od tego jak szybko i daleko chcemy jeździć. Uwzględniając tez czynnik czasu oraz finansów zastanowić się nad przebudową gotowego roweru elektrycznego bądź budową od podstaw. Przebudowując gotowa konstrukcje mamy już gotowy silnik manetkę i najważniejsze kola i ramę. Silnik można zasilać wyższym napięciem lecz z rozwaga tak aby nie grzał się za bardzo. Przy podniesieniu napięcia lepiej stosować kontrolery o niskich mocach aby nie roztopić uzwojenia w silniku gdyż przy tym podniesieniu napięcia silnik przy tej samej rezystancji poprosi o proporcjonalnie wyższy prąd. Budowa roweru elektrycznego od podstaw daje nam za to dowolne możliwości w doborze ramy części rozmieszczenia elementów ergonomii i designu.

Szybkość –
Pierwsze od czego powinniśmy zacząć to zastanowić się z jaka prędkością chcemy się przemieszczać. Decyduje o tym napięcie całego systemu. Jest to o tyle ważne ze decydując się na określona wysokość napięcia nie podniesiemy już prędkości roweru bez wymiany najdroższych części czyli baterii i kontrolera. Natomiast prędkość zawsze można obniżyć złączem prędkości na kontrolerze zazwyczaj do 50%. Osobiście uważam iż 48V jest dobrym wyborem tym bardziej ze przepisy nakazują max napięcie 48V 😉 Prędkość jaka rozwiniemy przy tym napięciu to ok 40 km/h na kole 26 cali. Dodatkowo prędkość można tez zwiększyć złączem do 120% osiagajac około 50km/h. Wyższe napięcie to także cieńsze i mniej grzejace sie przewody czyli mniej strat energii. Niestety szybkość to tez wieksze opory powietrza tak wiec większe zużycie baterii.

Wybór kontrolera –
Każdy z nasz chciałby mieć oczywiście rewelacyjne przyspieszenie. Problem ten generalnie wiąże sie jedynie z budżetem zaplanowanym na baterie oraz kontroler i silnik. Duże przyspieszenie to bateria litowo-jonowa z ogniwami o bardzo wysokich prądach (do 25A na ogniwo) oczywiście w miare pojemna by nie trzymać sie granic możliwości prądowych dla baterii i jej nie zniszczyć. Oraz kontroler o wysokim napięciu i jak najwyższym amperażu.

Ważne!!! Ta sama bateria może dać znacznie inny zasięg przy mocniejszym bądź słabszym kontrolerze. Mocne kontrolery pobierając duzy prąd szybko doprowadzając do spadku napięcia na akumulatorach i w konsekwencji odłączenia kontrolera. Aby uniknąć tego efektu należy stosować ogniwa wysoko prądowe oraz pojemna baterie. Kontrolery malej mocy nie obciążają aż tak akumulatora, napięcie nie spada az tak bardzo i osiągniecie napięcia rozłączenia systemu nastąpi znacząco później.

Wybór mocy kontrolera dodatkowo wpływa sposób zużycia energii. Przy większej mocy kontrolera nie dosc ze poruszamy się średnio z wyższa prędkością czyli mając większe opory powietrza to także skłania to samych użytkowników do bardziej agresywnej jazdy.

Bateria –
Przy wyborze baterii na pewno powinniśmy kierować się dystansem jaki mamy zamiar pokonywać. Każdy chciałby największy jednak to wiąże się z cena. Male i o i mocne akumulatory litowo-jonowe maja 3 razy wiekszka gęstość energetyczna zarówno na jednostkę objetosci jak i wagi względem akumulatorów kwasowych. Niestety są tez kilkakrotnie droższe oraz wymagają droższej specjalistycznej ładowarki. Na dzień dzisiejszy baterie litowo-jonowe sa standardem. Wyposaża się w nie obecnie wszystkie produkowane rowery ich cene zazwyczaj przekładając na oferowana małą pojemność. Aby bateria byla przyzwoita powinna mieć min 10Ah by przeżyła duże prądy podczas jazdy pod górkę czy podczas przyspieszania. W szczególności tyczy się to rowerów o napięciu o niskim napięciu jak 24V gdyż tam ta sama moc przy niższym napięciu jest rekompensowana wyższymi pradami

Spicy Curry – rower bagazowy

Spicy Curry to elektryczny rower do przewożenia bagażu dzieci ładunku… ogólnie wielofunkcyjny. Wyposażony w napęd BOSCH umieszczony przy supporcie oraz 8 bądź 9 biegów w klasycznej przerzutce daje mu olbrzymia moc i prędkość. Rower wyprodukowany przy wspolpracy firm Yuba Bicycles i Currie Technologies. Dodatkową zaletą jest bagażnik do którego z łatwością możemy domontować rożne akcesoria jak siodełko dla dzieci czy rurki bagażnika.unnamed-5 unnamed-2

ItalJet Bulldozer

Italjet spychacz elektryczny rowery

Jednym z rowerów na pewno wartych zainteresowania ze względu na swój wyjątkowy design jest ITALJET BULLDOZER. Wyposażony w bardzo szerokie opony przednia i tylna amortyzacje i długą ramę przypomina motor. Klasyczna duża lampa, klasyczny widelec przedni i skórzane siodło nawiązują do lat 20-tych

Rowery elektryczne i nie tylko